מה באמת אנחנו יודעים על הפרי הזה אשר מככב כמעט בכל מתכון בכל מטבח בעולם? מסתבר שרבים מאיתנו יודעים רק את העובדות הבסיסיות, חלקנו יותר חלקנו פחות, אבל קצרה היריעה מלפרט פה את כל מה שאנו יודעים. אז גייסנו את המומחים של המשק וננסה לסכם עבורכם את הנתונים העיקריים על מלכת הסלטים והרטבים, מיס עגבנייה.
802_496035_contents_r_image_1

נא להכיר… מחדש!

אם נכתוב כל יום מאמר על זן אחר של עגבנייה זה ייקח לנו בהערכה גסה 13.698 שנים. פשוט על סמך העובדה שישנם יותר מ – 5,000 זנים שונים של עגבניות המפוזרים על פני הגלובוס. האדם מן הישוב (כולל עבדיכם הנאמנים) מכירים רק חלק קטן מהזנים ועוד נפרט עליהם בהמשך
בעבר היה ניתן לרכוש עגבניות בעונות מסוימות של השנה, אך עם התפתחות טכנולוגיות המזון, כיום, ניתן ליהנות מהפרי האדום לאורך כל ימות השנה בכל סופרמרקט, אצל הירקן השכונתי או בדוכן בשוק. אך למרות זמינותה, העגבנייה אשר עשתה עליה ונחשפה לעולם הגיעה אל אפריקה ואירופה דווקא מיבשת אמריקה ושם היא גדלה בעיקר בעונת הקיץ

מי המציא את השמות הללו?

על השאלה הזאת יהיה לנו קצת קשה לענות, אבל בואו ונעשה היכרות עם הסוגים היותר מוכרים לישראלי הממוצע

  • תמר, הפעם ללא אמנון היא סוג עגבנייה בעל מרקם בשרני וקשה מעט וגופה צר ומוארך. היא ידועה ברחבי העולם בשמות רומא או עגבניית פאלם והיא מכילה בתוכה מעט נוזלים בשל גופה הצר. לכן בזן זה אנו ממליצים להשתמש יותר בסלטים ופחות כמרכיב במתכונים.
  • עגבניית לב השור אותה נזהה על פי גודלה וצבעה הדהוי, היא מלאת נוזלים והיא דווקא כן מומלצת בהעשרה של רטבים.
  • דניאלה, הנפוצה והמוכרת שבעגבניות, מלבד עגבניית השרי שנגיע אליה עוד רגע. הישראלים אוהבים את העגבנייה שצורתה כדורית, היא יחסית לגודלה כבדה וצורת עגולה וצבעה אדום בוהק.
  • לבסוף, הגאווה הישראלית – מון שרי. 12 שנים של מחקר ופיתוח באוניברסיטה העברית בירושלים הביאו לתוצאה של הפרי שהפך לאחד מהיותר פופולאריים כיום בעולם. היא מתקתקה, נוחה לגידול ותפוקתה רבה ומתאימה כמו כפפה ליד לאקלים הישראלי.

להתעסק בבחירות בלי פוליטיקה

פה אין הפתעה, כאשר ניגש לבחור את העגבניות המושלמות נתייחס לבחירה כפי שאנו בוחרים ירקות ופירות אחרים. בדיקה ידועה לטריות העגבניה תהיה של גמישותה. נלחץ עליה קלות עם האצבע, במקרה ונוצר שקע והעגבניה אינה חוזרת לצורתה המקורית נדע שהיא אינה טרייה. לאחר מכן נתבונן ונוודא שאין עליה כתמים מוזרים שככל הנראה נוצרו בה בגלל זמן ארוך שהיא עמדה על המדף.

בשביל שהיא תחזיק יותר מיום יומיים…

כאמור, עגבניות אוהבות קיץ, הן פחות אוהבות את קור המקרר. אלא אם כן אתם מבשלים משהו שאחד ממרכיביו הוא עגבניות ירוקות או שברצונכם להכין חמוצים, מומלץ להשאיר את העגבניה מחוץ למקרר עד הבשלתה ושינוי צבעה לאדום.

עוד נתון קטן…

לא סתם אנחנו מבינים בעגבניות בשימת דגש על עגבניית השרי. במשק בכור אנחנו חיים ונושמים פירות וצמחי ירק ומגדלים אותם באהבה כאילו היו התינוקות שלנו. אנו ממליצים גם כפעילות חוויתית עם הקטנים שלכם/ן להקליק כאן ולהבין איך תוכלו בקלות לגדל עגבניות בבית.