המנגולד, או בשמו השני עלי סלק הוא ירק מיוחד שאפשר להכניס אותו כמעט לכל תבשיל או מאפה חלבי שתרצו. המון אנשים טועים ונוטים לחשוב שהמנגולד הוא העלים של הסלק האדום שאנו מכירים ואוהבים, אך הדבר אינו נכון, הם פשוט קרובי משפחה.
Mix of spring fresh leaves with arugula, lettuce, spinach, beets. Ingredients for salad on a gray stone background.

המנגולד, או בשמו השני עלי סלק הוא ירק מיוחד שאפשר להכניס אותו כמעט לכל תבשיל או מאפה חלבי שתרצו. המון אנשים טועים ונוטים לחשוב שהמנגולד הוא העלים של הסלק האדום שאנו מכירים ואוהבים, אך הדבר אינו נכון, הם פשוט קרובי משפחה. המנגולד הוא זן של סלק שעבר תהליך של ביות, משום שרצו להשיג עלים וגבעולים גבוהים, אכילים וכמובן טעימים (פייר, הצליח להם!).

השם מדעי של המנגולד הוא, Beta vulgaris subsp. Vulgaris (מזל שלא צריך לזכור את השם הזה כדי שהירקן יבין איזה ירק אנחנו מחפשים), וכנראה שלא ידעתם שיש בו המון תכונות והיסטוריה מפתיעים לא פחות מטעמו המיוחד.

תהיו מופתעים לגלות שישנו הבדל מהותי בין העלים הצעירים והדקיקים שגבעולם שברירי ודק, לבין העלים ה"וותיקים", שיש בהם יותר "בשר" ומחייבים בישול לפני אכילתם (אלא אם כן אתם ממש אוהבים ירוקים קשים). לעלים הצעירים יש טעם מריר במקצת ויכולים לשמש כעלים לסלט רענן וירוק, ואילו העלים הבוגרים עבים יותר, ולכן צריכים לעבור בישול, דבר שגורם לירק לאבד את טעמו המריר ומקנה לו טעם יותר עשיר שדומה מאוד לתרד.

לעלי המנגולד המופלאים יש המון יתרונות בריאותיים 

  • שומר על בריאות העצמות – עלי המנגולד הם מקור מדהים לצריכה של סידן, במידה ותרצו לשפר ולחזק את בריאות העצמות שלכם. זאת משום שסידן זהו המרכיב החשוב ביותר בחיזוק השלד והעצמות.
  • וויטמין A – וויטמין זה אחראי על שמירת מערכת הראייה שלנו תקינה, שומר על התחדשות תקינה של העור והשכבות הריריות שמצפות את האיברים החיוניים שלנו, כמו מערכת העיכול. וויטמין A אף עוזר לצמיחת שיער בריא וחזק.
  • וויטמין K- וויטמין זה הוא הוויטמין שאחראי שתהליך קרישת הדם יתבצע כמו שצריך, כמו כן, גם אחראי לשמירה על בריאות העצמות.
  • וויטמין C- כולנו מכירים את הוויטמין המופלא הזה, שחיוני מאוד לשמירה על הבריאות שלנו. וויטמין C אחראי לשמירה על תהליכים תקינים של כל כך הרבה מערכות בגוף. שיפור מערכת החיסון, נוגדי חמצון בכמות גבוהה, מגן על הלב, העיניים, כלי הדם והעור (וזה רק חלק מהדברים המופלאים שהוויטמין הזה יודע לעשות).

אז אם מעולם לא ניסיתם את עלי המנגולד, אנו מאוד מקווים שלאחר קריאת המאמר הזה, לא תוכלו לחכות עד שתנסו, כי כמו שוודאי הבנתם, הוא מדהים, טעים, ולא פחות חשוב – בריא!

ניתן למצוא את עלי המנגולד בנקודות המכירה שלנו שפרוסות בכל רחבי הארץ.